Followers

Welcome to my life

Name: Mohd Hanifah
Occupation: Lecturer (Neo Art Institute), Digital Illustrator (My Iman Technologies), Graphic designer (Corus Hotel KL), Publishing Coordinator (Endona Corporation), Lecturer (SG Academy)
Education: Bachelor Degree of Art and Design, Uitm.
D.O.B: 14 April 1986
From: Johor
Current City: Kuala Lumpur.

MACAM RAJIN NAK BLOGGING SEMULAAAAA JE....




Saturday 12 March 2011

Al-Quran dan Sains

Tahukah anda, terdapat pelbagai fakta sains di dalam al-quran.

antara fakta2 penting yang terkandung dalam al-quran adalah:

1) teori big bang (letupan besar yang menghasilkan seluruh dunia) dan penghasilan mikroorganisme daripada air yang berevolusi menjadi makhluk2 pertama di bumi.
-dalam surah Toha ayat ke 30

"Apakah orang-orang kafir tidak tahu bahwa langit dan bumi itu dahulunya adalah satu (suatu yg tertutup, padat), lalu itu Allah pisahkan. Dan Allah membuat dari air segala sesuatu yg hidup. Apakah mereka (orang kafir) tdk akan beriman"

2) teori expending universe (alam semesta sentiasa mengembang/ meluas)
- dalam surah Az-zaariyaah ayat 47

"Dan langit, Allah meninggikan itu dgn kekuatan dan sesungguhnya Allah yg maha meluaskan"

3) jumlah planet dalam sistem solar
-dalam surah yusuf ayat 4 (9 buah planet sedia ada + planet X dan 1 lagi planet yang sedang disahkan oleh NASA= 11 buah)

"(Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku"

4) kewujudan Nebula Ros (gugusan gas dan bintang yang membentuk sebuah nebula berbentuk bunga ros merah)
-dalam surah al-rahman ayat 37

"Selain itu (sungguh ngeri) ketika langit pecah-belah lalu menjadilah ia merah mawar, berkilat seperti minyak"


RED ROSE NEBULA


5) 7 lapisan langit (atmosfera terbahagi kepada 7 lapisan iaitu troposfera, stratosfera, ozonosfera, mesosfera, termosfera, ionosfera dan eksosfera)
-dalam surah
al-baqarah ayat 29

"Dia-lah Allah yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak terhadap langit, lalu di jadikanNya 7 lapisan langit. Dan Dia maha Mengetahui segala sesuatu"


6) proses kejadian manusia (proses perkembangan janin sehingga menjadi bentuk manusia)
-dalam surah al-mukminun ayat 12 hingga 14

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia itu dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kamudian Kami jadikan ia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Sucilah Allah , Pencipta Yang Paling Baik."



Banyak lagi bukti2 saintifik yang dapat dihuraikan melalui kitab suci al-Quran. Segala ilmu telah Allah curahkan kepada kita melalui Al Quran, tetapi kenapa orang bukan islam pula yang lebih maju daripada kita? fikir2kan lah...



No comments: